In veel medewerkerstevredenheid onderzoeken (MTO) lees ik dat veel organisaties tevreden zijn met een 7,5.
De medewerker is in deze organisaties zijn tevreden, maar dat is toch echt wat anders dan bevlogen medewerkers. En juist deze groep maakt het verschil.

Dat zien we ook terug in cijfers. Uit onderzoek blijkt dat  90% van de Nederlandse beroepsbevolking tevreden over zijn werk en maar rond de 20% is bevlogen.
Medewerkers die bevlogen zijn, zijn ook tevreden. Andersom is dit niet zo.

zoeken naar bevelogen medewerkers

 

Maar wat is het verschil tussen bevlogen en tevreden medewerkers?

Het verschil laat zich uitleggen tussen een verzadigd gevoel (tevredenheid) of een energiek gevoel (bevlogenheid). Iedereen heeft wel eens het gevoel van het zitten in een flow, dat is het energieke gevoel wat hoort bij de bevlogen medewerker. Net dat extra kunnen en willen doen voor je werk.

Een voorbeeld laat dit goed illustreren.

In een bedrijf blijkt uit een MTO dat de medewerkertevredenheid op 80% lag.
Toch blijkt uit een verdieping dat 50% van de medewerkers liever vandaag dan morgen een andere baan ambieerden.
Bij  bevlogen personeel komt dit laatste uit op slechts 3%.

 

Waarom is de bevlogen medewerker de sleutel tot succes?

 Het hebben van tevreden medewerkers is vandaag de dag geen garantie voor succesvolle onderneming. Je moet streven naar bevlogen medewerkers.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt:

  • bevlogen werknemers 18% meer productief zijn dan anderen
  • bevlogen medewerkers 27% minder verzuimen en 62% veiliger werken.

Bij een bedrijf van 100 werknemers, leveren vijf extra bevlogen werknemers indicatief een jaarlijkse besparing op van 36.000 euro op het gebied van verzuim en productiviteit door meer betrokkenheid en minder ongevallen.

 Bevlogen medewerkers leveren een besparing van 36.000 euro.

 

Verschillen tussen tevreden en bevlogen medewerkers

Bevlogen werknemers staan op scherp en gaan er voor, terwijl tevreden werknemers gewoon hun werk doen en het verder wel goed vinden.

Bevlogen werknemers gaan een stapje verder en tevreden werknemers maken pas op de plaats. Bevlogen mensen vertonen namelijk een bepaalde drive, terwijl tevreden mensen eerder in een toestand van verzadiging verkeren, een toestand waarbij mensen niet meer actief bezig zijn om de dingen te veranderen. Als mensen tevreden zijn, dan doen ze hun best, maar als ze bevlogen zijn, dan doen ze nóg meer, graag zelfs. Bevlogen mensen gaan voor ‘the extra mile’.

 

Hoe krijg je bevlogen medewerkers

Zorgen voor bevlogen medewerkers is niet iets wat je op een vrijdagmiddag voor elkaar krijgt.
Voor een deel kun je hier bij de werving en selectie mee rekening houden.

In ieder geval zijn dit mensen die hun kennis, vaardigheden en ideeën, maar ook hun intuïtie en gevoel gebruiken om uitdagingen aan te gaan.

Enkele randvoorwaarden die volgens ons noodzakelijk zijn om bevlogen medewerkers te kweken:

  1. geef vertrouwen aan medewerkers en geef je volgende verantwoordelijkheid om een klus zelfstandig af te ronden.
  2. voorkom langdurige besluitvormingstrajecten, maar zorg voor snelle besluitvorming
  3. leg verantwoordelijkheden laag in de organisatie
  4. ondersteun loopbaan ontwikkeling van medewerkers met de juiste scholing en trainingsmogelijkheden.

 

Het interessante aan bevlogenheid is dat het mes aan twee kanten snijdt. Er is een duidelijk gemeenschappelijk belang.
Niet alleen de organisatie heeft voordeel bij bevlogenheid, maar ook de medewerker zelf.  Wie bevlogen is, komt met plezier ’s ochtends uit zijn bed om aan de slag te gaan.

En zo’n medewerker vol energie is dus 18% meer productief en 27% minder ziek. Het mag duidelijk zijn dat deze medewerkers de sleutel zijn voor een succesvolle organisatie.

Wil je meer informatie over dit onderwerp?  Hanszen en Partners helpt u met het werven van bevlogen medewerkers. Lees hiervoor onze klant casussen.